صاف بایستید:8 تمرین درست ایستادن برای اینکه بهترین احساس را داشته باشید

روش صحیح ایستادن, مزایای درست ایستادن, تمرین هایی برای اصلاح ایستادن

نحوه ی صحیح ایستادن حالت s برای ستون فقرات است

 

ورزش‌های مناسب برای اصلاح طرز ایستادن + مزایای صحیح ایستادن

هر انسانی در طول روز زمان زیادی را به صورت ایستاده سپری می‌ کند . برای انجام کارهای مختلف مجبور هستیم که راه برویم یا بایستیم و این کارها ممکن است طولانی مدت باشند. حالت ایستادن برای سلامتی بدن اهمیت بالایی دارد و هر فرد باید سعی کند که حالت ایستادن خود را اصلاح کرده و به صورت صحیح بایستد تا از مشکلات ناشی از ایستادن غلط در امان بماند. امروز می خواهیم درباره حالت صحیح ایستادن ، مزایا و معایب ، ورزش ها و تمرین ها برای ایستادن صحیح توضیح دهیم با ما همراه باشید.

نحوه ایستادن صحیح

برای اینکه بدن در بهترین حالت خود قرار بگیرد و فرد بتواند به بهترین شکل بایستد باید ستون فقرات بدن حالت S مانند به خود بگیرد.  پس درابتدا سعی کنید که حالت S ستون فقرات را ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود که نیروی وارد شده بر بدن در طی فعالیت های روزانه کمتر شود.

 

برای ایستادن باید به این نکته نیز اشاره کرد که چون بدن پیوسته در حال حرکت است و مکانیزم حرکتی بدن به صورت دینامیکی است نباید سعی کرد که زمان زیادی بدن را در حالت ثابت نگه داشت زیرا این کار باعث خشک شدگی  مفاصل می شود. پس در هنگام ایستادن در طول روز یا در هنگام انجام فعالیت های روزانه همواره باید از ثابت ماندن طولانی مدت بدن جلوگیری کرد و تغییر پوزیشن انجام شود.

 

روش صحیح ایستادن

– پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید.

– دستان خود را به پهلو قرار دهید. در صورتی که تعادل شما به هم می خورد می توانید از یک صندلی به عنوان تکیه گاه استفاده کنید و پشت آن را بگیرید.

– زانوهای خود را قفل نکنید زانوها را نرم نگه داشته ولی از خم کردن آن ها جلوگیری کنید.

– به صورتی بایستید که ستون فقرات شما حالت S به خود بگیرد برای اینکه بفهمید این حالت ایجاد شده است می توانید با دست خود منحنی ایجاد شده را لمس کنید.

– در حالتی که ایستاده اید سعی کنید شانه ها را به عقب بکشید و نگه دارید.

– سینه را رو به جلو قرار دهید.

– سر را بالا نگه داشته و رو به جلو نگاه کنید.

– در مکان هایی که وسایلی مختلفی مانند میز دیوار صندلی و … وجود دارد بهتر است از آنها استفاده کرده و برای ایستادن به آنها تکیه کنید.

– وزن بدن را روی هر دو پای خود تقسیم کنید و سعی کنید بیشترین وزن خود را بر روی انگشتان شصت منتقل کنید نه بر روی پاشنه ها.

 

بررسی وضعیت قرارگیری بدن

آزمایش ساده برای بررسی وضعیت قرارگیری بدنتان وجود دارد که به سادگی می‌توانید آن را انجام دهید و حالت ایستادن خود را چک کنید.

• آزمایش اول : شما می توانید با استفاده از یک دیوار این آزمایش را انجام دهید. برای انجام این کار پشت به دیوار بایستید و طوری به آن تکیه کنید که پشت سر و پایین تنه شما به دیوار تماس پیدا کند. در این حالت پاشنه های پا از دیوار باید ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشند.

 

حالا از یکی از اعضای خانواده یا یک دوست بخواهید که فاصله بین گودی گردن و گودی کمرتان را تا دیوار اندازه بگیرد . این فاصله برای گودی گردن باید حدود ۵ سانتی متر و برای گودی کمر ۵ تا ۲/۵ سانتی متر باشد. در این صورت بدن شما در حالت ایده آل است و در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه شود.

 

تمرین هایی برای اصلاح ایستادن, تمرین برای درست ایستادن, نحوه ی صحیح ایستادن

یکی از مزایای درست ایستادن کاهش مصرف انرژی بدن است

 

• آزمایش دوم : برای انجام این آزمایش باید از یک آینه قدی استفاده کرد. روبروی آینه بایستید. اعضای بدن شما باید به صورت زیر باشد: 

شانه ها باید هم سطح و تراز باشند و بالا و پایین نشده باشد.

سر شما باید راست و مستقیم باشد.

برآمدگی های باسن باید هم  سطح باشد. 

فاصله بین بازوهای دو دست باید یکسان باشد.

قوزک پای شما باید مستقیم و راست باشد. 

 

حالا به پهلو بایستید و از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید و موارد زیر را چک کنید :

سر باید راست و مستقیم باشد و در صورت افتادگی باید حالت آن را اصلاح کنید .

چانه باید موازی با سطح زمین باشد .

شکم باید تخت باشد.

 زانوها صاف و مستقیم و بدون خمیدگی باشند.

  

مزایای درست ایستادن 

1) کاهش مصرف انرژی بدن 

درست ایستادن باعث می‌شود که اندامهای داخلی بدن کمتر تحت فشار قرار گیرند و زمانی که اندام های داخلی تحت فشار باشند و وظایف خود را انجام دهند انرژی بیشتری نیز مصرف می کند پس با رعایت کردن ایستادن صحیح مصرف انرژی بدن کاهش می‌ یابد.

 

 تمرین برای صحیح ایستادن, نحوه ایستادن صحیح, روش صحیح ایستادن

درست ایستادن باعث می‌شود که اندامهای داخلی بدن کمتر تحت فشار قرار گیرند

 

2) جلوگیری از کمردرد و گردن درد 

 ایستادن غلط باعث می شود که بر روی ستون فقرات همواره فشار وارد شود و این امر باعث می شود که کمردرد و گردن درد در فرد ایجاد شود. با رعایت کردن ایستادن صحیح می توان از کمردرد یا گردن درد جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد.

 

3) تقویت عضلات بدن 

 زمانی که فرد طریق صحیح ایستادن را رعایت می کند ، عضلات بدن در فعالیت های روزانه و ورزش به درستی درگیر می‌ شود و این امر باعث کمک به تقویت عضلات نیز می شود.

 

4) کمک به تناسب اندام 

رعایت صحیح ایستادن کمک می کند که فرد خوش اندام تر به نظر برسد. زیرا در صحیح ایستادن سربالا و سینه جلو و شکم داخل قرار می‌گیرد و به خودی خود می تواند فرد را از نظر ظاهری جذاب و خوش اندام نشان دهد.

 

5) افزایش اعتماد به نفس 

زمانی که فرد صحیح ایستادن را تمرین کرد و آن را آموخت به علت خوش اندام بودن بدن نسبت به قبل و فرم زیبای بدن احساس اعتماد به نفس بیشتری می کند این امر در بانوان نیز باعث افزایش جذابیت آن ها می شود.

 

تمرین هایی برای اصلاح ایستادن

با انجام یک سری از ورزش ها می توان به ایستادن صحیح فرد کمک کرد . البته این نکته را نیز بگوییم که تغییر ایستادن فرد به راحتی انجام نمی شود و این تغییر زمان بر است.

 

تمرین اول برای درست ایستادن 

برای انجام این تمرین باید روی زانوها بنشینید. انگشتان شست پا را به هم بچسبانید و وقتی نفس را بیرون می دهید بدن را به سمت پایین بکشید. سپس دست ها را جلو بکشید و آرام نفس بکشید. استخوان دنبالچه را عقب و جلو کنید و سینه را به سمت زمین هدایت کنید.

 

تمرین دوم برای درست ایستادن 

به پشت دراز بکشید و کف پاها را روی زمین قرار دهید. سپس دست ها را پشت سر قرار دهید و عضلات تحتانی کمر را به زمین فشار دهید.حالا سعی کنید که سر را از روی زمین بلند کنید. در این حالت عمل بازدم را انجام داده و عضلات شکم را به داخل بکشید .حرکت برگشت سر را با عمل دم انجام دهید. این حرکت را ۱۰ مرتبه انجام دهید.

 

تمرین هایی برای اصلاح ایستادن, تمرین برای درست ایستادن, نحوه ی صحیح ایستادن

برای درست ایستادن تمریناتی وجود دارد

 

تمرین سوم برای درست ایستادن 

به پشت دراز بکشید و سعی کنید که تمام بدن و عضلات تحتانی بر روی زمین فشار وارد کند و سپس یکی از پاها را خم کنید و با دو دست زانوی خود را گرفته و به سمت سینه خود نزدیک کنید. نزدیک شدن را تا جایی  که امکان دارد ادامه دهید. سپس آن پا را به حالت اول برگردانید و پای دیگر را نیز به همین صورت به سینه نزدیک کنید این حرکت با مکث ۵ ثانیه و ۱۰ مرتبه باید تکرار شود.

 

تمرین چهارم برای درست ایستادن 

 به پشت دراز بکشید پا های تان را هم دراز کنید. تمامی عضلات تحتانی روی زمین قرار بگیرد. دست ها را پشت سر خود قرار دهید سپس عمل بازدم را انجام دهید و عضلات شکم را به داخل بکشید. سپس آهسته بدنتان را بالا بیاورید. بالا آمدن را تا جایی ادامه دهید که به حالت نشسته برسید. سپس عمل دم را انجام دهید و آهسته آهسته به حالت قبل برگردید این تمرین را ۳ الی ۵ مرتبه تکرار کنید.

 

تمرین برای صحیح ایستادن, نحوه ایستادن صحیح, روش صحیح ایستادن

برای تمرین درست ایستادن می توانید به پشت دراز بکشید و بدنتان را اهسته بالا بیاورید

 

تمرین پنجم برای درست ایستادن 

به پشت دراز بکشید و دستها را پشت سر قرار دهید .عضلات تحتانی بدن را به زمین بچسبانید و یکی از آن ها را به سمت سینه بکشید و پای دیگر را صاف کنید سپس بالا تنه را به سمت زانویی که خم شده بچرخانید حالا خیلی‌ آرام پاها را عوض کنید زانوی دیگر را به سمت سینه خم کنید و پای دیگر را صاف کنید. حالا دوباره بالا تنه را به سمت زانوی خم شده نزدیک کنید . این حرکت را ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

 

مزایای درست ایستادن, تمرین هایی برای اصلاح ایستادن, تمرین برای درست ایستادن

شنا کردن می تواند برای اصلاح ایستادن مفید

 

تمرین ششم برای درست ایستادن 

روی شکم دراز بکشید کف دستها را روی زمین قرار دهید. پاها را صاف نگه دارید و پنجه ها را به حالت کشیده روی زمین قرار دهید و در همین حالت عمل بازدم را انجام داده و عضلات شکم را به داخل بکشید . حالا سر و سینه را به سمت بالا بکشید و مکث کنید و سپس به آرامی به حالت اول برگردید . این حرکت را ۵ تا ۱۰ مرتبه انجام دهید.

 

تمرین برای درست ایستادن, نحوه ی صحیح ایستادن, طرز درست ایستادن, روش درست ایستادن

برای تمرین درست ایستادن می توانید در کلاس های یوگا شرکت کنید

 

تمرین هفتم برای درست ایستادن 

کف دستها و زانوها را روی زمین بگذارید . طوری که دستها زیر شانه قرار داشته باشد هر دو پا را باز کنید و مانند زمانی که می خواهید حرکت شنا را انجام دهید. شست پاها را روی زمین بگذارید. عضلات شکمی را به داخل بکشید تا در ستون فقرات تان قوس و فرورفتگی دیده نشود. به زمین خیره شوید و تا زمانی که خسته نشده اید در همین حالت بمانید . سپس کمی استراحت کنید و حرکت را تکرار کنید. این حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه انجام دهید برای ایجاد فشار بیشتر به جای این که کف دست ها را روی زمین قرار دهید می توانید ساعد خود را روی زمین قرار دهید.

 

تمرین هشتم برای درست ایستادن 

برای تمرین حالت درست ایستادن پشت به دیوار بایستید و باسن و تیغه ی شانه  ها را در خلاف جهت به دیوار فشار دهید.

 

راه کارهای ساده برای ایستادن صحیح

– شنا کردن می تواند برای اصلاح ایستادن مفید باشد. زیرا با شنا کردن تمامی عضلات پشت شکم و دستها درگیر می شوند.

 

– شرکت در کلاس های یوگا و انجام تمرینات این کلاس ها می تواند برای صاف کردن ستون فقرات مفید باشد.

 

– اگر مجبور هستید که در طول روز زمان زیادی را به صورت ایستاده سپری کنید بهتر از هر دوساعت چند دقیقه ای بنشینید و استراحت کنید.

 

درست ایستادن, تمرین برای صحیح ایستادن, نحوه ایستادن صحیح

استفاده از کفش مناسب در درست ایستادن به شما کمک می کند

 

– سعی کنید برای مثال زمانی که خرید هایی را برای منزل انجام داده اید آنها را طوری حمل کنید که بار بین دو دست شما تقسیم شود.

 

– زمانی که کیف دستی در دست دارید به ویژه خانم ها ، سعی کنید با تغییر دست مانع از خستگی بدن شوید.

 

– سعی کنید در هنگام انتخاب کفش ، کفشی را انتخاب کنید که پا های شما داخل آن احساس راحتی داشته باشند. پا قلب دوم هر انسانی است و محافظت و راحتی آن برای سلامتی بدن بسیار حائز اهمیت است . همچنین کفش مناسب بسیار می تواند بر روی ستون فقرات اثر گذار باشد و به ایستادن صحیح فرد نیز کمک می کند.

 

گردآوری:بخش ورزش بیتوته 

 

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.