عواقب نشستن روی صندلی کلاس روی عضلات دانش آموز

[ad_1]

محققان این کشور با انجام مطالعه ای دریافتند نشستن روی صندلی معمولی مدرسه می تواند در فعالیت الکتریکی عضلات دانش آموزان اختلال ایجاد کند و باعث مشکلات عضلانی شود.

به گزارش ایسنا. آینده یک کشور در گرو مراقبت از کودکان امروز است و مراقبت از تمام جنبه های سلامت جسمی و روانی آنها برای داشتن آینده ای مناسب بسیار مهم است. کلاس درس یکی از مهم ترین مکان هایی است که بر روند رشد جسمی و ذهنی کودک تأثیر می گذارد. در عین حال، صندلی ها نقش مهمی در حفظ وضعیت یا وضعیت صحیح دانش آموزان در هنگام نشستن در کلاس دارند. در این زمینه و بر اساس تایید سازمان بهداشت جهانی، درد عضلانی به عنوان یک نگرانی در بین کودکان سنین مدرسه شناخته شده است.

به گفته کارشناسان، شیوع این علائم در بین دانش آموزان مدارس کشورهای توسعه یافته 16 تا 86 درصد و در کشورهای در حال توسعه 46 تا 89 درصد است. با توجه به عواقب و خطرات سوء رفتار به دلیل اندازه غیر استاندارد میز و صندلی، توجه به وضعیت جسمانی کودکان و دانش آموزان حائز اهمیت است زیرا تأثیر آن بر محیط آموزشی قابل توجه است. همچنین ارائه راهنمایی های لازم برای وضعیت صحیح وضعیت بدن و استفاده از ابزار و وسایلی که باعث این امر می شود حائز اهمیت است و از عواقب جسمی بعدی برای دانش آموزان جلوگیری می کند.

در همین راستا پژوهشگران دانشگاه علامه طباطبایی و تربیت دبیر شهید رجایی با انجام پژوهشی به بررسی اثرات ارگونومیکی میزهای عمومی بر فعالیت الکتریکی عضلات دانش آموزان دختر پرداختند.

در این مطالعه تعدادی از دانش آموزان دختر با میانگین سنی حدود 10 سال شرکت کردند که برخی سالم و برخی دارای لوردوز یا انحنای غیرطبیعی لگن بودند.

در طول آزمایش، دانش آموزان پشت دو میز ساده می نشینند. در شروع نشستن سیگنالی از عضلات منتخب آنها (شکم راست، ستون فقرات، ران راست و عضله دوسر) به مدت 30 ثانیه دریافت می شود و سپس یک فیلم آموزشی نیم ساعته برای آنها نمایش داده می شود و در 30 ثانیه آخر سیگنال از ماهیچه های آنها برداشته می شود.

نتایج نشان داد که نشستن روی صندلی درازکش برای دانش‌آموزان مبتلا به لوردوز نامناسب‌تر است. بنابراین توصیه می شود طراحی میزهای ارگونومیک استاندارد و طاقچه بر اساس اندازه گیری استاندارد وضعیت جسمانی دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.

به گفته فریده باباخانی، پژوهشگر گروه آسیب شناسی و اصلاح ورزش دانشگاه علامه طباطبایی و دو همکار دیگر در این پژوهش، «میزان ستون فقرات تفاوت چشمگیری دارد».

آنها می گویند: نتایج این مطالعه نشان می دهد که نشستن روی صندلی برای دانش آموزان مبتلا به لوردوز کمتر از دانش آموزان سالم مناسب است. از سوی دیگر به نظر می رسد مواجهه طولانی مدت با رفتارهای نادرست که می تواند ناشی از ارگونومی نامناسب میز و میز مدرسه باشد، در درازمدت عوارض و مشکلات زیادی را برای دانش آموزان به همراه داشته باشد.

بر این اساس با طراحی میز مدرسه و خوب بودن مدرسه متناسب با ارگونومی و ساختار عضلانی دانش آموز می توان از بروز مشکلات اسکلتی در این عزیزان آینده جلوگیری کرد.

لذا پیشنهاد محققین فوق این است که چیدمان ارگونومیک میز و صندلی مدارس در دستور کار قرار گیرد تا از عواقب احتمالی چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

این یافته ها در مجله “Journal of Health” با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل منتشر شده است.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.